چرا سازندگان با توجه به اینکه معمولاً ثروت و سرمایه کلان دارند، وارد مشارکت با مالکین می شوند ؟!

در ادامه به این پرسش در قالب یک مقاله کوتاه پاسخ می دهم!

به عنوان مقدمه باید گفت که مهمترین دلایل سرمایه گذاران در حوزه ساخت و ساز ،کسب سود و منفعت مالی است اما این انگیزه خود تابع متغیرها و عوامل دیگری است.

سازندگان معمولا به دو روش عمل می کنند :

1- روش اول آن است که کل منابع لازم اعم از زمین و سرمایه را خود به تنهایی تامین می کنند.

2- روش دوم آن است که سرمایه ی خود را درگیر خرید زمین نمی کنند و از طریق مشارکت درساخت اقدام به ساخت نماید.

مشارکت در ساخت همانطور که برای مالک زمین مزیت هایی را به همراه دارد، سازنده را نیز ازمنافعی به شرح ذیل بهره مند می کند.

 

کاهش ریسک

امروزه با توجه شرایط اقتصادی جامعه و عوامل گوناگون تاثیرگذار بر آن ،سرمایه گذاری در هر حوزه ای از ریسک بالایی برخوردار است . اما سرمایه گذاری در حوزه ی املاک به نسبت سرمایه گذاری درسایر حوزه ها ،ریسک کمتری را به دنبال دارد.

مشارکت در ساخت نیز یکی از مدلهای سرمایه گذاری در ملک است که به نسبت ،ریسک کمتری را برای سازنده یا سرمایه گذار خواهد داشت. دلیل این امر آن است که تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای ساخت که همان زمین است بر عهده ی مالک قراردارد .

به تبع مشارکتی که در تامین منابع لازم برای ساخت صورت میگیرد خسارات احتمالی ناشی از ریسک نیز بین طرفین تقسیم خواهد شد؛ به همین دلیل کاهش ریسک یکی از مزیت های مشارکت در ساخت برای سازنده است.

تامین تدریجی سرمایه ی نقدی جهت اجرای پروژه

مشارکت در ساخت این امکان را برای سازنده فراهم میکند که بتواند هزینه های ساخت را به صورت تدریجی تامین نماید؛ در واقع ازهمان ابتدا بدون اینکه نیاز باشد سازنده سرمایه نقد خود را ،یکجا در پروژه ی ساخت وساز قراردهد، می تواند نقدینگی مورد نیاز برای ساخت را تدریجا تامین کند.

عدم تبدیل سرمایه ی نقد به سرمایه ی ثابت

موضوع دیگری که ازاهمیت بالایی برخوردار است ، تامین بخشی از سرمایه لازم برای مشارکت توسط مالک است. با تامین زمین جهت مشارکت در ساخت دیگر نیاز نیست سازنده بخش اعظمی از سرمایه نقد خود را به سرمایه ی غیرنقد تبدیل کند.

در واقع مالک با آورده ی خود که همان زمین یا ملک کلنگی است، بخشی ازسرمایه لازم جهت اجرای پروژه را تامین میکند.  به همین جهت مشارکت در ساخت یک ازمدل های خاص سرمایه گذاری در ملک است که برای سازنده ریسک کمتری را به دنبال دارد.

مالکیت تدریجی زمین

سازنده در پایان پروژه و یا در حین ساخت و ساز، مالک بخشی از زمینی که مالک به عنوان آورده خود در قرارداد مشارکت در ساخت آورده است می شود.

به نوعی قرارداد مشارکت، به نوعی فرصت خرید اقساطی زمین را به سازندگان می دهد! 

سود حاصل از فروش واحدها

سازندگان پس از آماده سازی آپارتمان، واحدهای متعلق به خود را به فروش می‌رساند. سود اصلی سازندگان از همین محل تامین می‌شود. یکی از مواردی که سازندگان باید توجه داشته باشند، ارزش زمانی پول است.

به دست آوردن اعتبار

هر پروژه برای سازندگان، اعتبار خوبی را ایجاد می‌کند و این مسئله به دریافت پروژه‌های بعدی کمک می‌کند. البته کیفیت و نحوه ساخت آپارتمان هم می‌تواند در میزان این اعتبار بسیار تاثیرگذار باشد.

به دست آوردن تجربه

برای آن دسته از سازندگانی که رویاهای بزرگ در سر دارند و به فکر ساخت و ساز پروژه های بزرگ هستند، شروع کار از بسترهای کوچک ، فرصتی برای کسب تجربه و مهارت برای ورود به عرصه های بزرگ تر است.