از شکل گیری تا پایان یک قرارداد مشارکت در ساخت ثمربخش، چه مراحلی باید طی شود ؟!
در این مقاله به این پرسش در قالب یک مقاله کوتاه پاسخ می دهم :

مقدمه : شما بایستی ده مرحله را در مشارکت در ساخت انجام دهید. در‌این ده مرحله باید به جزئیات کار هم توجه داشته باشید چون این ریزه‌کاری‌ها، بسیار در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود. این ده مرحله دربرگیرنده موارد زیر است :

مرحله اول : اخذ دستور نقشه

در ابتدای کار، زمانی که تصمیم به مشارکت در ساخت گرفتید، بایستی دستور نقشه ملک خود را از دفاتر خدمات الکترونیک اخذ نمایید.

پیشنهاد این است که مالکین قبل از پیدا کردن سازنده، با دستور نقشه به یک دفتر معماری مراجعه کنند و نقشه‌های فاز یک را حداقل دریافت کنند. لازم نیست این دفتر معماری همان دفتر معماری باشد که قرار است صفر تا صد طراحی را انجام دهد. این کار به این دلیل است که در بعضی اوقات سازنده یا دلال قول‌هایی به شما می دهند که قابلیت اجرا ندارد.با داشتن این نقشه‌ها فریب این وعده‌ها را نخواهید خورد و در ادامه کار هم با مشکل عدم انجام تعهدات روبه رو نمی‌شوید.

در این حالت متراژ حدودی واحد‌ها و پارکینگ‌ها را متوجه می‌شوید. در صورتی که نقشه‌های جدید توسط طراح اصلی پروژه بهتر از این نقشه‌ها بود آن راجایگزین می‌کنید و بهینه ترین حالت را انتخاب می‌کنید.

حسن دیگر این نقشه‌ها این است که شما می‌توانید پارکینگ‌ها و انباری‌ها را شماره‌گذاری کنید و اختصاص دهید. این مورد باعث کمتر شدن تنش بین مالکین با هم و مالکین با سازنده می‌شود.

مرحله دوم :  انتخاب سازنده

مرحله بعد پیدا کردن سازنده مناسب برای ملک شماست. این مورد یکی از مهمترین مراحل مشارکت در ساخت است و باید بسیار این موضوع را جدی گرفت. در انتخاب سازنده حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • سابقه سازنده را حتما بررسی کنید. تحقیق کنید که سازنده در پروژه‌های قبلی تا چه حد به تعهدات خود پایبند بوده است .
  • سازنده قبلا تجربه ساخت پروژه‌ای به ابعاد پروژه‌ی شما را داشته باشد. اگر این پروژه در منطقه ملک شما باشد بسیار بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.
  • سازنده از جهت مالی و فنی توان انجام پروژه شما را داشته باشد

مالکین و سازنده بتوانند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند زیرا این روابط خوب، می‌تواند در پیش‌برد پروژه بسیار کمک کند.

مرحله سوم : انعقاد قرارداد

مرحله‌ی بعدی، عقد قرارداد مشارکت در ساخت مابین مالکین و سازنده است . شما علاوه بر توجه به انتخاب سازنده خوب، باید یک قرارداد خوب هم تنظیم کنید. قراردادی مطلوب است که طرفین به سود خود برسند و هم‌چنین طرفین مجبور به انجام تعهدات خود باشند. در صورتی که یک قرارداد حرفه‌ای تنظیم نشود، طرفین با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند.

مرحله چهارم : اعطای وکالت به سازنده

پس از عقد قرارداد مالک یک وکالت کاری در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا سازنده بتوانند کارهای اداری مربوطه را انجام دهد.

در وکالتنامه باید به خیلی از موارد توجه کنید که بهره مندی از خدمات حقوقی وکیل را برای شما اجتناب ناپذیر می کند.

مرحله پنجم : تهیه و تصویب نقشه‌های ساخت

در این مرحله مالک نقشه‌ها را تهیه می‌کند و قبل از ارائه به شهرداری به تایید مالک می‌رساند. برای این کار تعامل طرفین و هم‌چنین حضور یک کارشناس خبره در کنار مالکین می‌تواند بهره پروژه را افزایش دهد. در تمامی مراحل متخصصین باتیس می‌توانند در کنار مالکین و سازندگان حضور داشته باشند و با مشاوره تخصصی سود حاصل از پروژه را افزایش دهند.

مرحله ششم : دریافت جواز ساخت توسط سازنده

یکی از مهمترین مراحل قرارداد مشارکت در ساخت اخذ جواز ساخت است . سازنده برای اخذ جواز ساخت اقدام می‌کند و مراحل اداری آن را با استفاده از وکالت کاری که از مالکین دریافت کرده است، انجام می‌دهد. پس از اخذ جواز، سازنده مابقی مبلغ بلاعوض را به مالکین پرداخت می‌کند. تا این مرحله نباید ملک در اختیار سازنده قرار بگیرد و پس از اخذ جواز مالکین می‌توانند ملک را در اختیار سازنده قرار دهند.

مرحله هفتم : تحویل ملک از مالک به سازنده

در این مرحله ملک به سازنده تحویل داده می‌شود. یکی از نکات مهم صورت جلسه کردن تحویل ملک به سازنده می‌باشد. در تنظیم این صورت جلسه باید تمامی نکات لازم رعایت شود.

مرحله هشتم : استارت پروژه ساختمانی

در این مرحله وارد عملیات اجرایی پروژه می‌شویم. معمولا بیشتر زمان پروژه در این مرحله سپری می‌شود و دغدغه‌ها بیشتر معطوف به سازنده است . اما مالک در این مرحله نباید از کار فاصله بگیرد. مالک باید با توجه به برنامه زمان بندی مشارکت در ساخت بر پروژه نظارت داشته باشد. البته در صورتی که یک متخصص از طرف مالکین در نظر گرفته شود و در مراحل مهم کار بر سازنده نظارت کند، بهترین شرایط برای مالکین خواهد بود. زیرا در تمامی مراحل کار می‌توانند گزارش کلی از سرعت و کیفیت اجرای پروژه داشته باشند.

مرحله نهم : تحویل ملک جدید به مالک

پس از پایان عملیات اجرایی، سازنده واحد‌های مربوط به مالکین را به آنها تحویل می‌دهد. تحویل واحدها به مالک صورت جلسه شده و دوره تضمین شروع می‌شود.

مرحله دهم : دریافت پایان کار و سندهای تک برگی

در انتهای کار نیز سازنده پایان کار را دریافت کرده و سندهای تک برگی را تحویل مالکین می‌دهد. در این مرحله دوره تضمین به پایان می‌رسد. این بخش، آخرین مرحله از مراحل قرارداد مشارکت در ساخت است . در این مرحله سازنده سندهای تک برگی را تحویل مالکین داده و چک‌های ضمانت خود را آزاد می‌کند. در واقع پس از این مرحله تعهدات طرفین به اتمام می‌رسد.