دریافت چک و نقد کردن آن اهمیت زیادی دارد و ممکن است نگران باشید که آیا صادر کننده چک واقعاً قابل اعتماد است یا چک او نقد خواهد شد؟


این نگرانی‌ها کاملاً قابل درک است و ما می‌خواهیم به شما بگوییم که اکنون می‌توانید به راحتی اعتبار صادر کننده چک را از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) استعلام بگیرید.

مقدمه

با این سامانه، شما می‌توانید با ارسال یک پیامک حاوی شناسه استعلام 16 رقمی که در چک های صیادی درج شده است به شماره 701701، به راحتی اعتبار صادر کننده چک را بررسی کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتر، تصمیم درستی در مورد دریافت چک بگیرید و از ورود به مشکلات مالی جلوگیری کنید.

پس دیگر نگران نباشید ! با استفاده از سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد)، می‌توانید به سادگی اعتبار صادر کننده چک را بررسی کرده و مطمئن شوید که معاملات خود را با اطمینان انجام دهید. برای استعلام اعتبار صادر کننده چک، با ارسال شناسه استعلام 16 رقمی که در چک صادرکننده قرار دارد، از صحت اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. شماره اخذ استعلام پیامکی اعتبار صادر کننده چک 701701 می‌باشد که می‌توانید شناسه 16 رقمی مورد نظر خود را به این شماره ارسال کنید.

در صورتی که در چک صادرکننده شناسه 16 رقمی را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید به دفترچه چک یا به صادرکننده چک مراجعه کرده و از ایشان این شناسه را دریافت نمایید.

قالبی که در ارسال پیامک باید رعایت شود به این صورت است که بدون فاصله ابتدا عدد 1 ، سپس ستاره ، سپس 1 و ستاره را وارد می کنید و در ادامه باز هم بدون فاصله شناسه 16 رقمی چک صیادی را وارد می کنید و پیامک را به شماره 701701 ارسال کنید.

پس از ارسال شناسه 16 رقمی به شماره 701701، منتظر پاسخی با اطلاعات مربوط به اعتبار صادرکننده چک خود باشید.

در پاسخ به پیامک شما، وضعیت اعتباری صادر کننده چک یکی از وضعیت های زیر خواهد بود:

 وضعیت سفید:

صادر کننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد:

صادر کننده چک دارای تعداد 1 چک برگشتی یا حداکثر 5 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت نارنجی:

صادر کننده چک دارای 2 الی 4 فقره چک برگشتی یا حداکثر 20 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت قهوه ای:

صادر کننده چک دارای 5 الی 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر 50 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت قرمز:

صادر کننده دارای بالای 10 فقره چک برگشتی یا بیش از 50 میلیون تومان برگشتی است.